November 14, 2012

Home » » Di Sebalik Tabir Majlis Dayah + Solihin

Di Sebalik Tabir Majlis Dayah + Solihin

Assalamualaikum & salam sejahtera

21 Oct 2012, merupakan tarikh bahagia buat pasangan Hidayah & Solihin. Namun telah berlaku suatu insiden yang tidak dijangka sewaktu majlis berlangsung... Apakah insiden tersebut? 

Sebelum kita pergi lebih lanjut, mari aku perkenalkan rakan-rakan seperjuanganku ini sewaktu kuliahan kami di Universitas Malaysia Sabah. Apsal ada slang indon kat situ? Ah~ 

Aku, Tiha & Dayah~
Dayah (Tudung Purple) & Tiha (Tudung Pink) merupakan antara  top student dari Course Psikologi Kaunseling, manakala aku student cemerlang SANGAT! tangan ke dada mata ke atas, pula dari course Psikologi Belia & Komuniti. 

Dayah kini berkhidmat di Yayasan Pembangunan Keluarga & Masyarakat manakala Fatiha kembali ke UMS, dan kedua-duanya merupakan Pegawai Psikologi bergred 41. Aku? Aku hanyalah pekerja kontrak selagi boleh di sebuah badan kerajaan :')

Kami mula bergaul rapat sejak semester pertama di Universiti...
Tetapi setelah masuk tahun ke-2, jadual pelajaran kami agak berbeza menyebabkan masing-masing membuat haluan sendiri..

Dan ini gambar ketika hari bahagia Dayah bersama pasangan. Maaf Dayah, gambar ni saja ada dalam simpanan aku. Jika ada gambar yang cantik sikit kau boleh contact aku, nanti aku tukar immediately! Hahaha...
Apabila Sarawak + Semenanjung bergabung!

And, the main point is here~
Sebenarnya aku telah ke majlis Dayah bersama-sama Tuan punya Myvi kelabu. Berpandukan GPS dan instinct, kami berjaya sampai ke majlis tersebut yang diadakan di rumah pengantin perempuan di Kg. Sri Dalam, Muar, Johor. Perjalanan kami smooth je maklumlah kereta baru kan? dan mengambil masa lebih kurang 3 jam daripada Kota Tinggi ke Muar.

Namun akibat daripada cuaca ketika itu yang mendung-gerimis-hujan, menyebabkan tanah becak dan lembap. Aku mencari-cari kawasan lapang untuk parking kerana kerana bau nasi minyak sudah terhidu dari kejauhan membuatkan aku leka dan hilang fokus. Dengan lesen memandu kelas D yang kumiliki membuatkan aku begitu yakin dan terus membelok ke arah halaman bersebelahan rumah pengantin untuk parking. Tapi dalam pada tu aku agak pelik kerana tiada satupun kereta yang parking di kawasan tersebut...


Namun, malang memang tidak berbau! Tayar kereta Myvi kelabu telah mendak ke dalam tanah gambut! Ye itu tanah gambut tuan2 dan puan2.. maklumlah aku anak kampung tiada pelajaran, memang tak tau jenis2 tanah gambut bagai ni, atokoi~

Aku cube bertenang dan berfikir cara mana untuk keluar daripada kemelut masalah yang kuhadapi ketika itu. Tuan empunya kereta yang duduk kat sebelah gelak je dari tadi, padahal dalam hati dia remuk seribu aku tahu~ haha.
Aku sempat berposing tak kira dimana & apa jua keadaan~
Kupusing kiri, kupusing kanan, namun tayar depan betul2 stuck kat situ. Semakin tertimbus apabila pedal minyak ditekan. Mahu tak mahu, terpaksalah aku meminta bantuan orang kampung! Ya, orang kampung yang lalu lalang untuk ke majlis perkahwinan Dayah datang memberi bantuan dengan cara menolak beramai2. Tapi kereta Myvi kelabu ni tetap berdegil. Masa tu ketiak aku dah mula berpeluh sikit... hehe
YAHUU! Berjaya! Bromm.. brromm...
Disebabkan semua kaedah tidak berjaya, akhirnya lori tarik dipanggil untuk menarik kereta Myvi kelabu. Ianya membuahkan hasil apabila Myvi kelabu berjaya ditarik keluar daripada mendakan tanah gambut tersebut. Kami terhutang budi dengan tuan tanah dan anak-anak muda di kampung tersebut. Bantuan orang kampung sangatlah kami hargai w/pun beberapa keping not merah telah 'dikorbankan' untuk minum kopi mereka... Tapi kami ikhlas, betul-betul ikhlas ni. Hahaha.
Saksi kejadian bersama Tuan empunya kereta.. huhu
Selesai Myvi kelabu dinaikkan, kami terus berlari anak ke dewan makan kerana hujan mulai turun lebat. Oleh kerana sesi menyelamat Myvi kelabu tersebut, perut pun kelaparan. Selesai makan mata pula mula mengantuk. Tuan Myvi kelabu akhirnya menukar drive dan aku ambik peluang itu untuk tidur tanpa rasa bersalah. Sejak itu, Tuan Myvi kelabu dah jarang nak bagi aku drive kereta dia. Hahaha.

Akhir sekali, kami ingin mengucapkan Selamat Pengantin Baru & Selamat Menempuh Hidup Baru kepada pasangan mempelai, Dayah dan Solihin. Semoga dilimpahkan rezeki dan dikurniakan anak-anak soleh dan solehah serta kekal bahagia ke akhir hayat. InsyaAllah...

8 comments:

Nur Afrina said...

Selamat pengantin baru untuk rakan :)
Amboii,myvi jadi hardcore laa lepas ni. boleh bawa naek gunung! hehe

Edy Fee said...

perghh sampai terbenam.ehhehe

Akhelaken said...

@Nur Afrina TQ.hehe,boleh bwk kembara merentas desa pulak pas ni..hehe

Akhelaken said...

@Edy Fee oh yah,terbenam.. pening aku cr perkataan tu,haha.mendak,tertimbus....terbenam lebih sesuai ~ hmm gud

Anonymous said...

tang yg jrng bgi drive 2 fitnah r....
blh d'sman ni....hehehe

Anasyg said...

isyh2... sampai macam tu skali. Lesen memandu kelas D la katakan :) laen kali hati2 k

Akhelaken said...

@Anonymous sapa pulak cik Anon ni ye? hehehe

Akhelaken said...

@Anasyg baeekkk cikgu.. awk ni cikgu kelas memandu ke? hihi

CLOSE

Copyright reserved by Zero to Hero's Blog Edited by Caersasuke