January 1, 2013

Home » » Buku Baru

Buku Baru

Assalamualaikum & happy new year 2013!  (Entri lambat..hehe)
Bagi permulaan tahun 2013 ni, banyak aneka ragam yang boleh kita perhatikan baik dari sudut positif mahupun negatif.

Susah nak kena hafal betul-betul ni..lol
Pastinya ramai adik-adik kita diluar sana yang berduka sebab start sekolah bermula, menandakan cuti sekolah telahpun tamat dan harus mengurangkan aktiviti bermain sebagaimana cuti panjang yang lalu. Untuk tahun ni sebanyak 28,900 pelajar Tahun 1 mula bersekolah dan pastinya mengundang memori zaman kanak-kanak kita dulu. Ada yang seronok sebab dapat kawan baru, baju baru, dan peralatan persekolahan yang baru, dan tidak kurang juga yang berduka sebab perlu melalui fasa baharu dalam hidup. Manakala, bagi mereka yang berpindah ke sekolah baru seperti pelajar Tahun 1 / Tingkatan 1, boleh jadi kejutan budaya bagi mereka.. mungkin lebih serius apabila mula terlibat dengan gang, belajar merokok, dan lain-lain pengaruh rakan sebaya yang pastinya membimbangkan mak dengan ayah kita... So, hati-hati ya!

Aksi panas mencemari tahun baharu!


Tak salah nak sambut tahun baru tu dik, tapi biarlah berpada-pada asal tak lari daripada pegangan agama dan adat resam budaya kita itu sudah memadai. Tapi, lazimnya ada je berita yang tak sedap kita dengar saban tahun seperti meraikannya di pusat-pusat hiburan dan tidak kurang yang berazam untuk menyerahkan dara/teruna kepada pasangan. Sudahnya masing-masing ditahan atas dakwaan berkhalwat, kan buat malu orang tua tu!

Dan antara yang mendapat perhatian adalah kelahiran atau bayi tahun baharu.


Bayi yang lahir pada tarikh-tarikh menarik ni pasti mendapat liputan daripada media. Tak kisah la, Hari Merdeka ke, Hari Raya ke, Krismas ke termasuklah  pasangan kembar yang merupakan antara 46 bayi yang lahir pada tahun baru 2013. Tapi aku bukannya nak cakap tentang bayi kembar tu pun, aku saja je nak reminder kat korang tentang kelahiran seorang bayi yang lahir pada tahun 1987 tu. Tau tak siapa bayi yang dimaksudkan itu? Jeng, jeng, jeng.. yezza betul la tu, aku lah bayi bertuah tu.. bertuah punya budak! Buahaha. Lawak yang tak berapa nak lawak kat sini kan..


Sepertimana kelahiran bayi-bayi tahun baru tu jugak, begitulah tamsilan yang boleh kita lihat sebagai pengajaran pada kehidupan kita iaitu dalam menyambut tahun baru ni jadikan diri kita seorang manusia yang  lebih baik, suci dari sebarang dosa layaknya seperti bayi yang baru lahir.. Meminjam kata-kata Dato' Dr. Hj Mohd Fadzilah Kamsah;
Untuk gerakkan azam tahun baru agar berjaya di capai: 
1. Doa sungguh-sungguh, 
2.Murnikan hati agar tarik hidayah Allah, 
3. Fikir secara positif sebab fikir itu doa, 
4.Lakukan setiap tindakan dengan terbaik, 
4.Jaga ibadah dengan sempurna, 
5, Cari kawan yang dapat bantu untuk capai azam, 
6.Penampilan yang anggun, 
7.Cari guru... atau mentor yang dapat membimbing, 
8.Bentuk budaya diri yang cemerlang, 
9.Berterusan mencari ilmu, 
10.Nilai & ubahsuai azam jika perlu, 
11. Seimbangkan hidup-- rumah tangga, tempat kerja / sekolah & masyarakat, 
12 Lakukan dengan istiqamah selama 40 hari utk jadi tabiat, 
13.Redha & syukur atas setiap pencapaian. 
 Moga berjaya, wassalam.



13 comments:

Cikgu Fikri said...

Selamat Tahun Baru (walaupun terasa cm lmbt wish..)
hope segala yang diazamkan akan tercapai.. Amin :)

Aidiel Iman said...

Selamat Tahun Baru (padahal dah lambat):D

Nick Nashram said...

harap2 sume wishlist aku untuk tahun 2013 ni tercapai..hahah

Akhelaken said...

@Cikgu Fikri hehe,tq. xde la lambat sgt pun :) Semoga semuanya berjalan lancar..

Akhelaken said...

@Aidiel Iman selamat tahun baru jgk (lagi la lambat..haha)

Akhelaken said...

harap2 begitulah Cikgu Nick Nashram

CekbOlat-bOlat said...

cekbolattt azam nk nguruss aje . hahaha .

semoga azam kita semua tercapai . aaminn :))

Akhelaken said...

@CekbOlat-bOlat hehe,kena catu mknn la pasni.hehe. eh nnt dah tak comel la kalau cekbolat da xbolatt... apapun,wish u luck r :)

Hans said...

selamat tahun baru
semoga tahun baru ni lebih baik dari tahun lepas
:-)

Eedi Aziz said...

salam 2013...

Akhelaken said...

@Hans amin, thanks Hans :)

Akhelaken said...

maseh Eedi Aziz, salam 2013 jgk!

Eedi Aziz said...

bulan 9 nanti kita pakat-pakat tengok berita....berapa ramai bayi yg jadi mangsa...:)

CLOSE

Copyright reserved by Zero to Hero's Blog Edited by Caersasuke