August 26, 2012

Home » » Aidilfitri Yang Penuh Epic!

Aidilfitri Yang Penuh Epic!

Assalamualaikum & Salam syawal..

Masih berayakah? Mood beraya pada tahap berapa? 100% full, 50-50, atau dah takde mood sebab dah naik cuti bekerja? Kalau puasa tu sekejap, raya ni lagi sekejap rasanya.. tup-tup dah seminggu kita beraya, hari ni baru start nak puasa 6, harap-harap iman kuat. heehe.

Tema baju

Baju Cik Salina engkau! kemain lagi..
Entri kali ni sebenarnya berkisar tentang sambutan Aidilfitri aku dengan family. Untuk sambutan kali ni aku rasa kurang kemeriahan berbanding tahun-tahun yang sudah. Sebab ramai sepupu-sepapat yang tak balik tahun ni. selain tu, aku sendiri beraya tanpa baju baru, but i'm cool! Banyak lagi perkara penting & wajib yang perlu dibuat berbanding sepasang kurung biru Khairil Johari Johar. Tapi Cik Salina engkau mana boleh takde baju baru, baju dia ala-ala pengantin baru gitu. Haha. 

Tahun ni Cik Salina engkau guna tema warna kelabu, so aku recycle baju lama yang aku rasa baju ni 3 tahun lepas punya, still muat dan nampak baru lagi so apalah salahnya kan? Save sikit bajet hantaran kawin aku. Tapi aku perhati ramai pulak orang yang guna tema kelabu tahun ni kan.. cuma kakak dan abang ipar aku punya baju ganjil sikit. Maklumlah pengantin baru suam-suam kuku, so mereka guna tema kuning diraja. Haha.

Raya pertama
Malam raya tu baru kami bertolak ke kampung (F) Chemplak Barat, Labis, Segamat, Johor dengan dua buah kereta. Esoknya, usai mandi wajib sunat Aidilfitri, yang perempuan menyediakan juadah raya manakala yang lelaki ke masjib bagi menunaikan solat sunat hari raya Aidilfitri. Sayu je hati pabila mendengar laungan takbir raya, rasa kerdil sekejap diri ini.

my little sister with our ayah..
Selesai solat, kami berkumpul untuk membaca tahlil di rumah sahaja. Sedekahkan bacaan kepada arwah keluarga dan saudara-mara yang sudah pergi. Ianya lebih afdal berbanding pergi ke kubur dengan pakaian yang menjolok mata, meratapi si mati, atau menukar kain kafan di batu nisan. Oh ye, kalau tak silap perbuatan menukar kain yang diikat di batu nisan adalah difatwakan haram dan dilarang kerana ianya tiada asal dalam Islam, wallahualam.. ada sesiapa yang tahu tentang hukum ini?

Maaf-bermaafan
Ni perkara wajib mesti buat di pagi raya. Beratur-Salam-MintakAmpun-Peluk/Cium-Terima/Bagi duit raya. Dah tua bangka ni nak terima duit raya? HARAM! Jadi, aku mengelat sikit tahun ni, aku tak bagi angpow raya sebab aku dah bagi hamper kuih raya besar pada atok Saamah aku. Save lagi sikit bajet hantaran kawin aku! Huhu pui..

Mak datin dengan kipasnya :)
Aku bukan tanak bagi angpow raya, tapi aku tahu, tahun ni ada sesi pembahagian duit durian runtuh! Alah duit untuk peneroka felda tu ler! Sebenarnya aku tak dapat pun, sebab aku ni cucu-cicit peneroka felda je, so agak kelabu jugak mata aku tengok duit yang dibahagi-bahagikan sama rata kepada waris-waris, nampak sangat kau tu mata duitan :')

Ni pulak sesi membahagi-bahagikan duit..
aku tak da ditempat kejadian sebab aku dah lepak giler..

Makan!
Sesi seterusnya adalah makan beradab, lauk-lauk raya yang menjadi feveret aku ialah daging rendang satay, ayam masak kicap, kuah lodeh dan sambal goreng! Fuh meletop, tapi Cik Salina engkau tak sempat masakkan sambal goreng.. agak kecewa sikit, feel raya tu lari sikit :'( 

Tapi aku tetap melantak dengan jayanya seperti dunia ini ana yang punya. Semua makanan aku sebat dan akhirnya aku pulak berulang alik masuk ke tandas, SHIT!

Malam tu aku dah pening-pening dan muntah-muntah, rasa nak demam macam orang mengandung. Akhirnya aku terlantar tak bermaya dan Cik Salina engkau yang picit-picitkan dan urut-urutkan badan aku. Memang anak mak aku ni. Teheee. Lepas tu, segala macam ubat aku telan, dari panadol - ubat selsema - ino halia - ubat batuk - minyak panas cap burung unta..

Raya kedua
Raya kedua kami bertolak ke Pagoh dan Parit Kadir, Muar dan beraya ke sana pulak. Mak bapak aku ni dari dulu memang kaki beraya lah katakan. Aku pulak yang fed-up kadang-kadang sebab banyak sangat rumah yang nak di pergi. Maklum la cuaca kat kampung ni bila siang panas ya ampun, tapi bila malam sejuk macam kat salji, mana lah aku nak tahan dengan antibodi badan aku yang masih lemah ni. Haha. But it was fun! it's really good to ziarah menziarahi and kenal sedara yang jauh-jauh ni, setahun sekali pulak tu kan..
My beloved Atok Sa'amah. Yang depan ni lah hamper yang aku sebut-sebut dari tadi..

Raya ketiga
Masuk raya ketiga kami dah siap-siap go to back home. Tapi sebelum bertolak balik tu ade pulak satu insiden. Moyang aku (yang aku panggil nenek) jatuh tangga semalam harinya tapi waktu tu ada saudara mara yang lain jaga nenek dan bila aku tanya macamana boleh jatuh? Dia kata ada someone tolak dia. Sapalah yang tergamak tolak nenek tu, tsk tsk tsk. Aku malas nak fikir benda yang karut-karut sebab nenek aku ni banyak mengarutnya. So, kami pun hantar nenek ke Klinik Kesihatan Labis dan ditransfer nenek ke Hospital Segamat menggunakan ambulans. Macam-macam yang bermain difikiran aku. Namun, lepas x-ray dan check up nenek disahkan sihat dan keadaannya terkawal. Doktor bagi ubat dan kami bawa nenek pulang ke rumah. Alhamdulillah semuanya selamat!

Nenek Anis nengan cucu-cucunya :]
Sebenarnya waktu tu dah rasa letih, ingat nak sambung cuti lagi je. Tapi ku gagahkan jugak drive ke rumah yang mengambil masa lebih kurang 4 jam tu. Hari Rabu tu dah naik kerja macam biasa, sekejap je raya kan, nampak sangat la aku ni pekerja yang berdedikasi yang layak dinobatkan sebagai pekerja contoh. .....FFFFFFFFUUUUU..... bos aku kata dalam hati. Hahaha.

P/s: Memandangkan gambar raya semua kat kamera adik aku, so aku post entri je dulu, nanti aku update gambar kendian ok.. Bubye!
P/s: Ok, dah updated :)




No comments:

CLOSE

Copyright reserved by Zero to Hero's Blog Edited by Caersasuke