January 22, 2013

Home » » Menyediakan Link Blog Semasa Follow Blog Orang Lain

Menyediakan Link Blog Semasa Follow Blog Orang Lain

Assalamualaikum & Salam sejahtera

Ingat tak tutorial yang lepas aku ada ajar camna nak buat pengunjung selesa untuk komen di blog korang. Ada sesiapa yang belum try? Boleh rujuk SINI semula lah. So hari ni aku ada satu lagi tutorial. Hahaha. Ok satu je, lepas ni aku takkan buat tutorial lagi dah.

Eh cop! cop! Iklan kejap. Sebelum tu aku nak tanya sikit la pasal coding kat gadget comments aku ni. Aku baru pasang gadget ni supaya senang aku nak pantau the latest comment yang masuk dalam blog ni. Tapi aku tak reti bab coding-coding ni. Tengok gambar ni masalahnya. Aku cuma nak tukar warna tulisan tu jadi hitam & buang background hitam yang ada pada owner blog tu.. Ada sesiapa yang pakar kat sini? Tolong la bagi komen nanti aku rujuk semula kat blog / fb korang untuk beri code dia... Terima kasih.


Tutorial kali ni aku tak reti nak describe camana.. hmmmm... hmmm..
Berbalik kepada tajuk diatas, bagaimana cara memastikan link blog  wujud bersama ketika follow blog seseorang? Ok macam ni, kalau ada someone follow blog kita, mesti kita rasa teruja kan? (Aku lettew.. huhu) So, secara tak langsung kita akan mengklik gambar follower tersebut untuk mengetahui siapakah gerangan manusia yang baik hati nak follow blog kita tu kan?

Tapi masalahnya apabila dah klik tu kita tak dapat nak akses ke blog mereka disebabkan tiada link ke blog mereka. Faham tak? Alangkah ruginya kalau tiada link blog untuk diakses ke blog kita. Buat penat je letak gambar Neelofa sebagai profile picture tu kan. Hihi. So, aku sediakan tutorial ni bagi korang yang terlepas pandang.

Di atas ni ada tiga contoh follower yang dah follow blog aku tapi aku tak tau blog mereka disebabkan tiada link yang disertakan pada profile masing-masing. Sebenarnya dah banyak aku jumpa, sebab tu orang akan salah anggap kita ni sombong kalau taknak follow back. Bukan tak nak follow, tapi tak jumpa link blog diorang. Tupun nasib-nasib la kalau diorang ada komen kat entri @ shout box kan.. Nampak tak? Betapa ruginya kan?

Ok, sebenarnya langkah-langkah meletak link pada blog ni mudah sahaja:

Selepas menekan button follow pada satu-satu blog, page ini (seperti gambar dibawah) akan keluar. Sebelum menekan button Follow this blog, tekan button More options terlebih dahulu..

    Dan, page ini pula menyusul. Pastikan ada simbol blogger (warna oren) muncul. Jika tiada tu maksudnya tiada link blog yang disertakan sama semasa memfollow blog tersebut. Ok, apa yang anda perlu buat kalau tiada...

      ... tekan pada use it instead (atau juga boleh menggunakan Add links)...


      dan setelah itu,  pilih Blogger untuk blogger profile atau anda boleh memilih mana-mana button yang terdapat disitu sekiranya anda mempunyai akaun lain dan menginginkan orang memfollow Twitter, Netlog, etc.. Bagi yang tiada akaun blogger (Anonymous) boleh juga mengikuti blog dengan memilih akaun Google.


      Dan akhir sekali click button Follow & Done!
      Tara... Double check untuk memastikan yang profileanda benar-benar mempunyai link yang boleh diakses ke blog masing-masing. SEKIAN~


      P/s: Tahniah kepada Nadia Farhana kerana menjadi follower yang ke 200! Bravo! Bravo!
      Ucapan terima kasih seharusnya ditujukan kepada semua yang melawati, membaca, mengulas (komen) dan mengikuti blog ZERO to HERO. Walaupun angka yang tertera masih 'muda' namun kepuasan berblog tu letaknya kepada kepuasan anda yang membaca.
      Terima kasih sekali lagi :")

      8 comments:

      ewanthology said...

      Selalu jugak alami masalah ni, Susah nak jejak semula blogger yg dtg

      Aidiel said...

      pejam celik pejam celik, dah ke-201 dah. tahniah eh :D Lama betul tak usha blog ni. hehe

      Dzasc Skachers said...

      eh aku ada salah komen ke kawan? haha..

      blog aku ada link ke ea? usha dulu.. thanks la ye.. :D

      Dzasc Skachers said...

      haha dah ada.. :D

      Akhelaken said...

      @the malay male: mana yang termampu nak jejak le..kesian jugak klu kita berada ditempat mrk ken?

      @Aidiel Iman: pejam celik, jangan tak celik-celik.. hehe

      @wadud duad: hehe.. nsb baik ada :)

      Miss Zahirah said...

      same problem wit me..
      bkn sombong tp x jmpa link blog dorg..

      Sharafie said...

      Tutorial yg bagus ni..aku pun tak terpikir bnde ni..nnt nak cek balik la..thanks sharing

      Akhelaken said...

      @Miss Zahirah: kan? susah hati kadang2 :)

      @Sharafie: Eh, it's ok. Sharing is caring hehe

      CLOSE

      Copyright reserved by Zero to Hero's Blog Edited by Caersasuke