March 5, 2013

Home » , , » Rahsia MLM dan Cara Menolaknya

Rahsia MLM dan Cara Menolaknya

Assalamualaikum & salam sejahtera

Di entry lepas (Klik Sini) aku ada kongsikan pengalaman hampir terjebak dengan salah sebuah program MLM (Multi Level Markening) tak perlulah aku cakap nama MLM tu. Sebenarnya bukanlah aku nak condemn mana-mana program MLM ni, tapi realitinya kebanyakan dari mereka menggunakan kaedah manipulasi dan head hunting untuk merekrut downline. Sepatutnya dalam sesebuah perniagaan, fokus utama kepada perkhidmatan atau kualiti barang, contohnya seperti Amway, Avon, Tupperware (sekadar contoh MLM yang memfokuskan kepada kualiti barang) bukannya produk ntah hape-hape! Dah lah produk ntah hape-hape, harga tak munasabah langsung.. Aku faham kebanyakan program MLM ni mereka mewujudkan produk “sekadar ada” sebab apa? Sebab kalau tak de produk tu dah dikira sbg Skim Cepat Kaya! That was totally scam..

Nampak tak kat sini, produk tu untuk tutup sebelah mata je, padahal yang diagung-agungkan adalah pelan pemasaran/sistem networking mereka iaitu untuk merekrut ahli bawahan. Sebab apa nak rekrut kaki? Sebab keuntungan berlipat ganda tu wujudnya daripada modal yang dilaburkan oleh mereka.. sebab tu lah, antara soalan lazim yang akan di soal adalah;
http://www.emocutez.com "pernah buat loan tak? Kerja apa, gomen? Kalau gomen memang senanglah nak buat loan dengan Bank Rakyat! Memang kau orang yang ‘terpilih’ untuk join bisnes ni! Macam ni lah prospek yang berpotensi! Kalau orang kerja-kerja biasa ni, hmmmm... "(fikir 2-3 kali)

Nampak tak? Kalau mereka kata nak membantu orang yang lemah, nak membantu orang melayu, itu semua POYO!!! Lepas tu, kalau tak jadi nak join, ayat lazim mereka adalah;
http://www.emocutez.com“Inilah orang melayu, berfikiran sempit! Bodoh sombong! Suka dengar cakap orang, buat lah dulu baru tahu! Bill Gates pun tak kaya sekelip mata laaa...”

Lepas tu, dia punya pung pang pung pun boleh tahan jugak!
http://www.emocutez.com“sistem kamilah yang terbaekkk! Ramai yang dah berhenti kerja dan buat bisnes kami ni secara full time! Ada Doktor, Polis, Guru, Ustaz pun ada! Sebab apa diorang berhenti kerja? Sebab kerja lama banyak karenah birokrasi, stress lama-lama burn out, dah lah gaji sikit! Masa dengan keluarga pun tak ada, tengok kami ni rilek je.”

Paling aku tak boleh blah ada yang cakap gini kat aku;
http://www.emocutez.com“kau tu kerja dengan penagih, tak mustahil satu hari nanti kau jadi penagih macam diorang. Aku tengok banyak ‘nombor cermin’ ada pada tarikh lahir kau ni!”
Amboi, aku rasa macam nak kakikan aje, nasib baik aku bukan Israel!

Kalau kita tanya pasal halal haram produk ni agak-agak apa mereka jawab?;
http://www.emocutez.com“Apa nak ditakutkan? Kami ada sijil halal bro! Ustaz polan bin polan pun join. Takkan lah ustaz tu tak boleh bezakan yang halal dan haram?” 
Weh sini jap aku kasitau, bukan sebab ada ustaz join kau boleh cop ianya halal. Ustaz pun manusia jugak bukan malaikat. Kadang-kadang dia main sebut je nama ustaz polan tu padahal ustaz tu tak tahu menahu pun pasal MLM ni. Terus aku teringat pasal Pegawai Farmasi yang aku jumpa tempohari. Aku ada terserempak dengan dia masa naik opis mereka malam tu, so ada sorang member ni duk pung pang dengan aku Pegawai Farmasi tersebut dah lama join bisnes ni.. Then, bila aku jumpa face-to-face dengan Pegawai Farmasi tu dia menafikan! Bijak kau mendaah kat situ! Tapi yang bagusnya bisnes ni menjadikan kami kamcing, dan menambah pengetahuan aku untuk mengkaji lebih dalam lagi from A-to-Z.
http://www.emocutez.com"So nampak tak bagusnye bisnes kami ni? Kalau bukan bisnes kami ni kau tak kenal pun kawan tu, pastu kau ada percambahan ilmu lagi..... kan? kan?"

Dan memang tak dinafikan, ada jugak yang berjaya dengan program MLM tersebut.
Sebab apa? sebab dia antara orang terawal yang join MLM tu & dalam masa sama ramai yang telah terpengaruh untuk menjadi downline dia. Tapi kau kena ingat, tak semua orang mampu untuk keluarkan modal berpuluh-puluh “K” tu sepertimana yang kau buat.
http://www.emocutez.com “Kita ada cara untuk usahakan modal tu. Banyak cara! Nanti kami ajar! Si polan tu ha, first time join bisnes kami ni sehelai sepinggang, tapi dia usaha buat jugak. Tengok, sekarang dia dah berjaya!”


MLM Tidak Haram, Jika:
  1. Produk yang halal (Produk halal tapi harga berpatutan tak? Ada unsur pembaziran tak?)
  2. Jujur & tidak menipu (Kalau dah join, nak tarik diri dapat tak 90% dari modal?)
  3. Tiada penindasan & penganiayaan (manipulasi? Skim piramid infiniti?)

Sebenarnya, aku tak berkuasa untuk menjatuhkan hukum halal haram kepada program MLM ni. Sebab kalau nak ikutkan halal haram, gaji kita dalam bank, investment, dividen, beli rumah/kereta/tanah, semua tu boleh dipertikaikan. Tapi kita ada hak untuk memilih! Kalau kau rasa bisnes ni boleh buatkan kau kaya cepat, kau yakin dan atas kerelaan sendiri untuk buat. Aku pun tiada hak untuk menghalang! Yang penting kau faham dan tengok guideline Garis Panduan Perniagaan Jualan MLM Menurut Syariah (Klik Sini). Sesuai ke tidak?

Tak ramai mereka yang rugi dalam bisnes MLM mahu tampil dan mengakuinya, sebab seolah-olah ianya membuka aib sendiri kan. So, nasihat aku untuk yang sudah menyesal tu anggap sahaja ianya total lost (rugi/gagal). Tak perlu lah nak kurangkan kerugian itu dengan memperdayakan orang lain...

Cuma 1 soalan yang bermain difikiran aku adalah fasal bekas-bekas doktor yang join MLM ni atas alasan untuk mendekatkan diri dengan Tuhan, sebab masa bekerja mereka on call dan kadang-kala waktu solat pun terlepas. So, apa pendapat korang semua tentang ‘alasan’ tu?


7 comments:

nini said...

my fren pernah buat mlm n ajak nini join tapi tak pernah berjaya...haha

INNANIE ARIFFIN said...

terbaik sangat! point yang bernas bagi orang bukak mata kan! :)

nak share!

Akhelaken said...

@nini MLM ada yg bagus sebenarnya, kena pandai pilih la. Better be save than sorry org putih ckp,betul ke? hehe

@Innanie | Ariffin hehe,bagus la kalau ada yg sedar tu.. share je,xkena byr pun awk..hehe

Nick Nashram said...

kat sek ni pun ada yg datang promote mlm..aku dgr je la..hahah..malas nak masuk.

Unknown said...

me mmg dah set dlm kepala mlm ni tak boleh nk caya sgt..sbb masa kecik2 dh bnyk baca berita pasal mlm yg tak boleh pakai..hehe..

Aidiel said...

kalau masuk bisnes camni mesti kena banyak cakap kan?? Kalau yang jenis berat mulut ni memang taknya nak masuk. hahaha

Akhelaken said...

@Nick: klu xkenal tu senang la nak tolak,tp klu kita kenal tu yg kdg2 rs serba slh kan...

@Nana: ha'ah bagus jugak tu.. katakan tidak pd MLM..hehe

@Aidiel: huhu,tp kalau ckp dpn dia nak tau apa jwpn dia? "Dlm bisnes ni la kami akan ajar anda jd pandai bercakap" huhu..

CLOSE

Copyright reserved by Zero to Hero's Blog Edited by Caersasuke