February 10, 2012

Home » » World Kite Festival / Festival Layang-Layang Sedunia Pasir Gudang ke-17, 2012

World Kite Festival / Festival Layang-Layang Sedunia Pasir Gudang ke-17, 2012

Festival Layang-Layang Sedunia Pasir Gudang (FLLSPG) yang dulu dikenali sebagai Festival Layang-Layang Antarabangsa akan berlangsung sedikit hari lagi pada 15 hingga 19 Februari 2012. FLLSPG merupakan acara tahunan berprestij yang ditunggu-tunggu oleh masyarakat tempatan dan luar negara. Hal ini berikutan penyertaan peserta antarabangsa yang memberi sambutan menggalakkan dari 34 buah negara yang turut serta sempena FLLSPG ke-17 ini, termasuklah Indonesia, Thailand, Singapura, Brunei, Filipina, Macau, China, Jepun, Korea, England, Jerman, Sepanyol, Itali, Belgium, Austria, New Zealand, Australia dan terbaru penyertaan dari Kepulauan Curacao, Colombia dan Turki.

Penganjuran utama FLLSPG 2012 ini ialah untuk mempromosikan Negeri Johor sebagai destinasi pelancongan menarik melalui pertemuan pertandingan permainan tradisional bertaraf dunia dari perlbagai negara, menggalakkan dan memperkembangkan aktiviti pelancongan berasaskan sukan riadah.

Tidak ketinggalan, ia juga mempopularkan dan mempamerkan pertandingan wau, layang-layang tradisional/moden yang menonjolkan budaya dan kreativiti seperti Wau Merak sebagai Wau Tradisi Negeri Johor sendiri.








sumber gambar [link]

Sedikit Info Tentang FLLSPG
  • Ketinggian Bukit Layang-Layang kira-kira 20m dari aras laut dengan tiupan angin pada kelajua 3 hingga 10m sesaat membolehkan layang-layang diterbangkan dengan mudah.
  • Kelajuan ini juga membolehkan layang-layang diterbangkan sehingga melebihi 200m
  • Pada hari kemuncak (biasanya sehari sebelum acara tamat) ramai jemputan artis yang turun membuat persembahan.
  • Zaman kegemilangan Siti Nurhaliza dan New Boys beberapa tahun lalu adalah salah satu sambutan yang hebat kerana ketika itu kamera film menggunakan kodak masih digunakan secara meluas. Malah, dapat bergambar dan bersalaman dengan Siti Nurhaliza yang ketika itu masih solo menjadi kebanggaan! Kemudian gambar-gambar artis tersebut dijual dengan harga sekeping RM1 kepada rakan-rakan yang tidak berpeluang hadir pada masa tersebut.. Hahaha~
Jadi, marilah beramai-ramai memeriahkan FLLSPG pada kali ini! Kita jumpe di sana!

5 comments:

Anonymous said...

waa.. cam best -p
tapi kat johor la pulak ..
huhu

ade layang2 durian??
terbaek .. haha

kay_are said...

fuh meriah! layang2 tu pun sume unik dan cantik sume nye!

Akhelaken said...

@Natasya Naslin
Ni gambar2 pd thn2 lps nak tgk byk layang2 baru jemput dtg :)

@kay_are
mmg meriah,tema thn ni "1 Langit 1 Budaya" tp utk kali ni cuaca xmenentu,hujan lebat, kat berita pun ade tunjuk insiden khemah peserta antarabangsa yg roboh kena ribut..harap semua baik2 je :)

Hanif said...

Dapat shot gambar best ni..

Yasmin Aris said...

canteknyeee layang2 tuu ! :D

CLOSE

Copyright reserved by Zero to Hero's Blog Edited by Caersasuke