October 24, 2012

Home » , » Selamat Hari Raya Aidil Zafuan & Zaquan Adha.. Eh!

Selamat Hari Raya Aidil Zafuan & Zaquan Adha.. Eh!

Assalamualaikum dan....


Esok kita akan menyambut Hari Raya Aidiladha.. Wah seronok! Seronok tapi tak la begitu teruja sebab Hari Raya Haji bukan macam Hari Raya Aidilfitri kan? Eh kejap, sebenarnya rata-rata kita beranggapan begitu walhal dalam agama Islam perayaan Hari Raya Aidiladha lah merupakan perayaan yang patut disambut besar dan meriah. Sebab apa?

Hari Raya Aidiladha disambut ketika umat Islam pergi menziarahi Mekah, mengunjung Kaabah dan melakukan korban sembelihan. Walaupun Al-Quran tidak menyatakan, tetapi umat Islam memegang bahawa perayaan korban ini memperingati kesanggupan Nabi Ibrahim untuk menyerahkan anaknya  Nabi Ismail sebagai arahan patuh dan taat kepada Allah SWT sepertimana yang diterangkan dalam surah Ash-Shaffat ayat 101 hingga ayat 111.

Berdasarkan kepada hadis riwayat At-Tirmizi “Tiada amal anak Adam yang lebih disukai Allah pada hari Aidiladha melainkan ibadat korban. Sesungguhnya binatang yang dikorbankan itu akan datang pada hari kiamat lengkap dengan tanduk, bulu dan kukunya. Sesungguhnya ibadat korban ini diredhai Allah sebelum darah binatang itu jatuh ke bumi. Maka hendaklah kamu berasa lapang dada dan reda akan ibadat korban yang kamu lakukan.”

Selain itu, 10 Zulhijjah merupakan tarikh penting dalam sejarah Islam di mana Nabi Adam dan isterinya Hawa dikeluarkan dari syurga dan diturunkan ke bumi sebelum berjumpa di padang Arafah, di luar bandar Mekah.
.....................................................................................................

Tapi kalau difikirkan sebenarnya bagus jugak sambutan dilakukan secara ala-kadar. Cuba kau bayangkan kalau lah sambutan Hari Raya Aidiladha tu semeriah sambutan Hari Raya Aidilfitri, 
  • kita akan dapat lihat lambakan kereta-kereta baru di perkarangan rumah jiran-jiran kita setiap 2 kali setahun! Yelah kan orang kita ni pantang raya je nak tukar kereta baru kan!
  • Selain tu mak-mak kita akan sibuk nak tukar perabot baru lagi padahal ruang tamu tu dah nampak macam kedai perabot dah kan!
  • Bagi kakitangan awam dan kerajaan, masing-masing dah mohon cuti 2 ke 3 minggu semata-mata nak meraikan raya bersama keluarga di kampung kat Sarawak nun jauhnya. Hehe.
  • Pastu rakyat mogok lagi untuk menaikkan gaji dan minta diberi bonus sebab nak bagi duit raya pada anak-anak buah kat kampung yang berderet..
So, perayaan ini sepatutnya bukan diukur melalui kemeriahan semata-mata tetapi pengisian yang perlu diutamakan adalah mendidik jiwa dan mengabdikan diri kepada Tuhan yang esa.

Welcome Aidil Zafuan & Zaquan Adha!


Bercakap pasal Aidiladha ni teringat pulak pemain bola sepak negara, si kembar Aidil Zafuan dan Zaquan Adha. Yelah, baru-baru ni mereka dikhabarkan akan meninggalkan pasukan Angkatan Tentera Malaysia untuk menyertai pasukan Liga Super, Johor musim depan. So sebagai anak jati Johor, pastinya kami mengalu-alukan dan ianya sangatlah mengujakan. Kau teruja tak, teruja tak?

Oh baru hari minggu yang lepas Final Piala Malaysia 2012 yang berlangsung kat Shah Alam menampilkan pasukan Kelantan melawan ATM (Angkatan Tentera Malaysia) dengan kemenangan berpihak kepada Kelantan 3-2. Sebelum tu aku ditugaskan untuk membuat poster kat atas tu sebab program riadah Jom Tengok Bola tu dirancang sebagai salah satu program pemulihan penagihan dadah bagi klien-klien kami. Banyak kesalahan yang aku buat pada poster tu sebab nak cepat punya pasal! Akhirnya siap jugak walaupun tak cantik sangat.. hehe



Memang teruja tengok perlawanan tu sebab banyak bintang bola sepak Harimau Malaya & Harimau Muda di dalam kedua-dua pasukan. Antara yang menyerlah seperti Apek, Norshahrul, Hai O, Daudsu, Afiq dll lagi. Memang puas setelah perlawanan diseret ke 30 minit masa tambahan, tak kisah la siapa yang menang janji kedua-dua pasukan menampilkan permainan yang baik. So, untuk tahun hadapan diharap semua pasukan kekalkan prestasi permainan yang menarik dan peluang Johor diharap lebih cerah dengan kemasukan dua beradik kembar tu kan. Hehe.

Ok lah, akhir kata selamat hari raya Aidiladha..
Hati-hati semasa memandu, ingatlah orang tersayang (^-^)v


8 comments:

Lelaki Ini said...

selamat hari raya jugak!

Edy Fee said...

hya blogger
kunjungan malam raya haji
selamat hari raya haji yer
--------------------------
diorang je ke dpt ucapan/ehehe

Akhelaken said...

@Lelaki Ini
Tq,selamat hari raya
mkn rendang&ketupat ingat sy.
haha

Akhelaken said...

@Edy Fee
eh xla bukan wish utk mereka.. nama dorng tu unik kot AIDIL........ADHA. thats Y guna tajuk tu mcm kena je :)
......................
Slmt hr raya jugak Edy, klu buat katun jgn segan2 tag kat fb.. nnt bole pinjam masuk sini :)

Eiqa Almond said...

Ehh.! Zakuan dengan Zafuan pulakk. :P
Ehhh, hahaa
Apa2x pun Selamat menyambut hari raya aidiladha yee.. :)

CekbOlat-bOlat said...

hewhew . tak habeh lagi pasal bola .

Selamat Hari Raya AidilAdha =D

Akhelaken said...

@Eiqa Almond
Knp? xpercaye? hehe
A'ah selamat hari raya jugak cik Eiqa :)

Akhelaken said...

@CekbOlat-bOlat
hehe.. bukan selalu,kdg2 je tupun jarang2x.. hehe
OK Slmt hari raya jugak!

CLOSE

Copyright reserved by Zero to Hero's Blog Edited by Caersasuke